På ME-fronten: Mor Krisner med ett personlig intervju i Allers sept/okt 2014

Det er kanskje de færreste som kjenner til familen Krisner på Lørenskog. Familen har frontet, formidlet,kjempet for/mot/med sykdommen Myalgisk Encefalopati (ME)  i mange år. Både hjemme og ute i media. Ja, jeg har lyst å kalle Kjersti Krisner for «Mor Krisner», for alt hun betyr for mange ME-pasienter i Norge, for alle hun har hjulpet med sin erfaring og visdom, for alt hun har delt og fortsetter å dele. Hun er vel kanskje da vår alles Mor Krisner.

❤¸.•*»»*•.¸❤

Intervju Mor Krisner_Allers uke 40 2014

I denne ukas Allers åpner Mor Krisner dørene inn til sin famile. Gir oss innblikk i ett personlig og oppriktig intervju om hennes egen familie. tre barn, ja alle e jo voksne og i sin beste alder, men alle rammet av sykdommen ME. I intervjuet forteller Mor Krisner om hvordan det hele starta for sine unger og hvordan det går.

Hun vet at mange ME-foreldre sliter med skyld og tenker: Hvorfor oss?

– Jeg har valgt å jobbe for å leve her vi er. Vi har ikke mistet livet, men mye av innholdet. Jeg kjenner ofte på tapet av alt mine barn har gått glipp av i alle disse årene, men det betyr ikke at det er for sent, sier hun optimistisk.

Annerledeslivet har gitt familien en annen rikdom.

– Vi finner gleder der andre går forbi. Vi er takknemlig over små ting. Og vi fortsetter å håpe, og gir ikke opp. Motgangen har gjort meg sterk, og det jeg har opplevd, har gjort meg modig. Det er vel ofte slik, at det en ønsker minst, er det som en lærer mest av, sier Kjersti.

Hun blir stille og ser ut i luften. Så sier hun nøkternt:

– Jeg føler meg romsligere. Jeg kan ikke grave meg ned i hvorfor, eller – jeg kan, men det må være et «sunt» hvorfor, som gir håp. Håpet bærer mye liv i seg. Jeg har bevisst valgt å leve for det vi har, ikke bruke livet til å sørge over hva vi har mistet. Det er en liv­givende kunst.

Les hele det flotte intervjuet i Allers her

 

Minner på at  Dokumentaren Sykt mørkt kan du se på NRK her: http://tv.nrk.no/program/KOID75006214/sykt-moerkt

 

En kommentar om “På ME-fronten: Mor Krisner med ett personlig intervju i Allers sept/okt 2014

Legg igjen en kommentar

