Sondre Munthe-Kaas oppfordrer til Bedrift-stafett for ME-forskning i Trøndelag

Sondre Munthe-Kaas melder på facebook-siden MEandYOU Trøndelag at han nå går over i neste fase med å inspirere bedrifter til å BLI MED på en Bedrift-stafett for å finansiere forskningsstudien ved Haukeland for trøndelagsfylkene. Mamma Siw Hov forteller i kommentarfeltet at hun har allerde sendt ut over 500 brev og starter telefonkontakt nå for Ålesund og omland. Videre forteller Sondre at han trenger frivillig hjelp til denne jobben med å:

1. vi skal finne gode og samfunnsbevisste bedrifter å kontakte
2. vi skal fortrinnsvis prøve å få besøkt noen av dem som viser interesse, for å snakke litt om ME og rituximabforskningen.

Sondre Munthe-Kaas (foto: dusken.no)

Umulig å studere

En som har engasjert seg er samfunnsøkonomistudenten Sondre Munthe-Kaas. Han ble selv rammet av ME i fjor sommer og måtte sette mastergraden på vent. Han leder nå Trondheimsavdelingen for Meandyou. Han mener det er viktig å få samlet inn pengene så fort som mulig.

Vi ønsker å forbedre livene til folk som har en helt forferdelig livskvalitet nå. Sykdommen er så invalidiserende at studier og jobb blir helt eller delvis umulig, selv for oss som er såkalt mildt rammet. Livene våre står på vent, sier han.

I samme artikkel sier lege og ME-syke Maria Gjerpe som er initiativtaker for stiftelsen MEandYOU følgende:

Vi ønsker å samle inn midler til forskningen og å informere om sykdommen. Vi mottar støtte gjennom privatdonasjoner og gjennom å engasjere bedrifter. På kort tid har vi samlet inn rundt 150 000 kroner, sier hun.

Gjerpe oppfordrer både syke og friske studenter i Trondheim til å involvere seg i innsamlingen.

Dette er en måte å vise samfunnsengasjement på. Folk som er friske må hjelpe de syke. Nå er jeg frisk og derfor hjelper jeg de som er er syke nå. Vi ønsker at studentene skal gjøre det samme. Vi gir penger til forskning, så denne innsamlingen burde være interessant for studenter, sier hun

Les litt mer her i en artikkel fra Dusken.no nettavis 13 mars 2013 og bli bedre kjent her.

Fra Eteren i Trondheim 7 mars 2013 – Sondre Munthe-Kaas!

7 mars 2013 var Sondre Munthe-Kaas i Uillustrert Vitenskap som er Radio Revolts populærvitenskapelige program og prata om Crowdfunding av en ME-studie i Norge.

Denne finnes også på YTUBE nå og intervjuet med Sondre er i starten av sendingen:

Adresseavisa, Trondheim 3 april 2013

Jeg gikk fra å være en aktiv gutt på 24 år til en 90-åring

Hele Sondres liv ble forandret i løpet av noen måneder. Nå driver han kronerulling for forskning på sin egen sykdom.

– For det første: jeg tror det kan være med å skape en behandling for min egen del. For det andre så er det mange som er sykere enn meg. Det finnes de som ligger på mørkerom og tåler ikke lys eller lyd. Dersom de var i min posisjon, og jeg var i deres, ville de gjort dette for meg, sier Sondre.

Selv har han ikke følt seg frisk siden mars i fjor, og det betyr at studier ved NTNU, deltidsjobb og hobbyer har blitt lagt på hylla.

Jeg var en typisk idrettsaktiv student. Nå må jeg bruke halve dagen på å ligge rolig, mens jeg resten av dagen kun kan gjøre enkle aktiviteter.

Nå har han klart å bruke den lille energien han har til å engasjere seg i MEandYou.

Les hele reportasjen i adressa.no – anbefalt!

Les her: Bedrift-stafett: Hva gir det din bedrift å være med?

JA jeg støtter Sondre på det sterkeste og håper at trønder-bedrifter ønsker å vise samfunnsansvar. Kanskje ikke så rart når jeg selv har ett helt X-kromosom som kommer fra trøndelag med røtter langt tilbake i tid. Jeg er sågar født i Trondhjem og min bestefar hadde MS. En sykdom som en ser går igjen i familier sammens med sykdommen ME – dette kan neppe være tilfeldig. Jeg vil vise mine besteforeldre den respekt og oppreisning de fortjener, for å bli rammet av MS i mellomkrigsårene var like ukjent og mystisk som vi i dag trenger svar på sykdommen ME. Derfor er forskning på ME viktig – for å finne svarene vi søker…..

La ikke togreisen vår stoppe her_Hell stasjonLa ikke togreisen vår stoppe her!!

(mhj kom: jeg kan selvfølgelig fortelle en helt annen historie om Hell togstasjon, men det får være til en senere anledning)

BLI MED – vis respekt og ta samfunnsansvar!

Forskning viser vei!

 

😛 Konkurransen e i gang:

Kæm e’ bæst – NORD-trøndera eller SØR-trøndera?

Legg igjen en kommentar

