Laila Dåvøy (KrF) med nytt skriftlig spørsmål 13 mars 2013 til Kunnskapsministeren om opplæringsloven

En av de offentlige kanaler som Stortingsrepresentanter har, er å stille skriftlig spørsmål til besvarelse til Statsråden av de ulike Departementer vi har. Denne gang spørr Dåvøy Kunnskapsministeren for å få besvart spørsmål som omhandler opplæringsloven og praksisen av den for ME-syke barn og unge.  Som det fremkommer av spørsmålet og begrunnelsen er det uenighet og ulik praksis i kommunene. Dette rammer individet det gjelder og Dåvøy etterspørr hva Statsråden har tenkt å gjøre for å rydde opp!

Spm Dåvøy til Kunnskapsministeren 13mars2013

Spørsmål og begrunnelse fra Dåvøy finner du her:

Spørsmål

Laila Dåvøy (KrF): Opplæringsloven tolkes og praktiseres ulikt når det gjelder alvorlig syke barn som ikke kan delta i opplæringen fullt ut, og som i noen tilfeller kun deltar få timer i skolen. Resultatet er ofte til barnets ulempe.

Hva kan statsråden gjøre for å rydde opp i dette, og sørge for at barnets rett til opplæring blir ivaretatt til det enkelte barnets beste?

Begrunnelse

Det dreier seg om opplæring til syke barn, f eks barn som har fått diagnosen ME, og som må få redusert skoleundervisning, eventuelt i kombinasjon med hjemmeundervisning, fordi de er for syke til å gå på skolen full tid. Opplæringsloven forstås og praktiseres ulikt.

Alvorlig syke barn får ikke nødvendig hjelp til å få sin opplæringsrett ivaretatt. Det er uenighet og ulik praksis om disse barna har rett til vedtak om spesialundervisning, med de rettigheter dette innebærer. Det er uenighet og ulik praksis om det skal treffes vedtak om fritak (helt eller delvis) for opplæringsplikten. Avgjørelsen av disse spørsmål får betydning for rettigheter ved overgang til videregående skole, men det er også uenighet om hvilke konsekvenser dette får. Dermed blir det forskjeller både på de krav skolekontor og PPT stiller, og de råd som gis.

Noen opplever rigide krav om mange timers utredning via PPT, til tross for legeerklæring og fastslått diagnose. Det sås tvil om diagnosen, og om barnets tilstand. Andre opplever at det tar alt for lang tid før skolen gir tilbud om tilpasset opplæring og hjemmeundervisning, og at det er vanskelig å få den tilpasningen som de behøver ut fra helsetilstanden.

Etter min mening må helsetilstanden være utgangspunktet og styrende for vurderingen av undervisningsopplegget.

Det er stort behov for å rydde opp i den uklarheten som i dag finnes knyttet til opplæringsloven og alvorlig syke barn utenfor helseinstitusjon, der det er den aktuelle sykdommen som er årsak til behovet for hjemmeundervisning og / eller redusert skoletid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s