Kritisk blogger ble personlig truet av Helsesjokolade-selskap: Xocai-mafia med skitne lurerier og knep!

For ca 24 timer siden skriver bloggeren Gunnar Tjomlid, eier av bloggen unfiltered perception, en twitter-melding om at det kan være at noen satter «mårra-kaffen» i halsen av den neste kommende bloggposten. Kaffen satte seg ikke i halsen, men bloggpostens «Xocai – en stygg historie om norsk sjokolademafia» innhold om ett selskap som driver med sjokoladesalg som lover gull og grønne skoger uten dokumentert informasjon og en blogger med hele hans familie som ble truet med oppmøte på døra av sinte kunder og selgere og søksmål i millionklassen, satte hele sosiale media-verden i kok og tradisjonelle media har tatt i saken – ikke uten grunnlag. Vi sankker om sjokoladen Xocai, som i Norge markedsføres og selges via Sjokoservice Norge. Den skal ha helt guddommelige helsemessige gevinster og du trenger ikke tenke på å bli verken gammel eller tykk av å spise den. En faglig kritisk vurdering av sjokoladens innhold og egenskaper får vi komme tilbake til i ett senere innlegg. En startende research av sjokoladens innhold smaker ikke fortreffelig!!

MXI Corp, Nevada USA

Det hele startet i USA i 2005 og den eneste patenten er på selve navnet ’Healthy Chocolate’. «With Xoçai, the Brooks family has pioneered and continues to lead the healthy chocolate movement. Their previous chocolate-based venture achieved more than $300 million in retail sales— including heavyweight retail accounts such as Wal-Mart and Walgreens. Now in its 6th year, the Brooks continue to propel Xoçai to greater heights, with sales doubling virtually every year since the company’s launch.»

Sier lite på å starte CORP. i Nevada – der er det skattefritt!!

“Approval of the ’Healthy Chocolate’ trademark represents a significant milestone for MXI,” said Andrew Brooks, Founder and Chief Operating Officer of MXI Corp.

Brooks also explained that the new trademark language allows Xoçai to more effectively utilize the marketing tagline “We Are Healthy Chocolate,” which is the company’s 2012 mantra.

Hvem er Sjokoservice Norge?

Forening:
Sjokoservice Norge er en forening hvor alle medlemmer av MXI Corp. (Xoçai) sitt nettverk i Norge kan søke medlemskap.

Formål:
Foreningens formål er ikke å tjene penger, men å kunne bidra med service- og supporttjenester utover det MXI Corp. i USA kan tilby norske medlemmer. Likeledes skal foreningen bidra med økt opplæring, avholde temamøter og seminarer hvor foreningen skal leie inn fagpersonell og foredragsholdere av topp kvalitet.

Medlemsavgift:
Kr. 350,- pr. år.

Sjokoservice Norge har besøksadresse Bregneveien 20, 1664 Østfold. Bedriften ble stiftet i 2010 og er registrert som FLI under bransjen «aktiviteter i andre interesseorganisasjoner ikke nevnt annet sted». Selskapets navn i Brønnøysundregisteret er Sjokoservice Norge.

Bildet under viser eier og styremedlemmer i selskapet:

Mer info om hver av disse kan du finne her:

Terje Ragnar Babsvik Styreleder
Roger Meyer Styremedlem
Roger Meyer Kontaktperson
Jan-Vidar Pedersen Styremedlem
Elisabeth Hast Styremedlem
Henning Reidar Haugen Styremedlem
Flemming Gagnås Styremedlem
Christine Tellefsen Styremedlem

Styreleder Terje Ragnar Babsvik er den som også står oppført med utenlands selskap  «Chico Choco Eu Ltd». Chico Choco Eu Ltd har besøksadresse Bregneveien 20, 1664 Østfold. Bedriften ble stiftet i 2010 og er registrert som NUF under bransjen «engroshandel med sukker, sjokolade og sukkervarer». Selskapets navn i Brønnøysundregisteret er Chico Choco Eu Ltd. Det er registrert 2 ansatte i bedriften. Selskapet i England er opprettet i juli 2010 og nuoppført i brønnøysund i august 2010. Hvor det også står at foretaket bedriver som følger: Distribusjon og handel med sjokoladeprodukter. Forfatter- og forlagsvirksomhet. Handel med instrumenter for helsebransjen og salg av helseprodukter generelt. Eiendomsutvikling/salg og utleie av eiendom. Foredrags- og konsulentvirksomhet.

–> Ja vi trenger vel ikke poengtere at disse to fimaene/foretak/selskap har samme besøksadresse??!!

Ang utenlandske oppføring på samme engelske CF39 0BL så finnes det ikke mindre enn 1000 firmaer.

Hva er Tjomlid bloggpost om? – siden Sjokoservice Norge formål er følgende:

«Foreningens formål er ikke å tjene penger, men å kunne bidra med service- og supporttjenester utover det MXI Corp. i USA kan tilby norske medlemmer. Likeledes skal foreningen bidra med økt opplæring, avholde temamøter og seminarer hvor foreningen skal leie inn fagpersonell og foredragsholdere av topp kvalitet.»

Siteringer i fra Gunnars bloggpost:

Sjokolademafia

«(…). Nylig fikk jeg en henvendelse fra en fyr som i sin fortvilelse kontaktet meg for råd. Det vil si, dette skjedde tilbake i slutten av april, men jeg har latt saken ligge på is en stund for å se om det skjedde en utvikling. Nå synes saken å ha nådd en konklusjon, så tiden er moden for å dele historien med resten av verden.

Denne saken handler om noe så uskyldig som en sjokolade. En såkalt «sunn sjokolade» ved navnet Xocai

Intet mindre enn et fantastisk produkt, tydeligvis, og påstander om helseeffekt på konkrete sykdommer og symptomer kommer på rekke og rad.

Vel, ikke alle har vært helt enige i denne sjokoladens fortreffelighet, og han som kontaktet meg ønsker, av årsaker du snart skal få vite, å være anonym i denne bloggposten. La oss kalle ham «Morten» i denne teksten.

Morten skrev for et par år siden en bloggpost hvor han rettet et kritisk blikk på alle helsepåstandene rundt denne Xocai-sjokoladen. Ikke bare det, men han stilte seg også svært kritisk til måten sjokoladen blir solgt på, nemlig i all hovedsak via såkalt nettverkssalg. Han fikk samtidig en gjesteblogger ved navn Espen Løkkevig til å skrive en annen kritisk bloggpost om Xocai som ble publisert på samme tid. Det ble en del diskusjon i kommentarfeltet på disse to bloggpostene, og både Morten og Espen svarte så godt de kunne, med kildehenvisninger og saklighet.

Etter at tiden gikk roet diskusjonen seg ned, og de to bloggpostene krøp også sakte men sikkert opp på Google sine søketreff. Etterhvert havnet de blant de helt øverste treffene når man søkte på Xocai. Det falt ikke i god jord hos alle.

Den 22. april 2012 mottok plutselig Morten følgende e-post:

Hei.

Som forening for over 9.000 norske Xoçai-medlemmer, har vi det siste året mottatt flere hundre sinte henvendelser fra våre medlemmer angående din blogg http://www.[anonymisert].no

De aller fleste av våre medlemmer synes nok er nok iht. dine injurierende påstander om produktet og merkevaren Xoçai, selskapets MXI Corp. og selskapets representanter – hvor alt som har blitt skrevet på din blogg over lang tid nå er oversendt selskapets advokater i USA – hvor disse nå forbereder et søksmål på bakgrunn av dine usanne påstander som har skadet merkevare- og produktnavnet Xoçai, selskapet MXI Corp. i USA og selskapets representanter.

Ut hva de signaler vi har fått, vil søksmålet bli på et syvsifret beløp, og det er ikke i kroner. Dette fordi selskapet nå ønsker å statuere et eksempel en gang for alle, og således skape presedens for andre land i Skandinavia og resten av Europa.

I den forbindelse har vi også på utallige oppfordringer blitt bedt om å redegjøre for din blogg og din person på våre nettsider, noe vi nå omsider har tatt til følge på bakgrunn av tilsendt informasjon fra våre medlemmer.

Du kan lese mer om redegjørelsen på: http://www.sjokoservice.no

Vi er selvfølgelig oppmerksomme på at selskapets [anonymisert firmanavn] ikke ansvarer for din blogg – men da det kan dokumenteres at mye av din aktivitet på bloggsiden har skjedd i din arbeidstid, tar vi det som en selvfølge at dette er med arbeidsgiver [anonymisert firmanavn] viten og godkjennelse iht. ditt ansettelsesforhold.

I lys av dine kyniske aktiviteter, må innrømmes at dette ikke er den beste reklamen for selskapet [anonymisert firmanavn] og dine medarbeidere, verken nå eller når prosessen starter.

Med vennlig hilsen
foreningen Sjokoservice Norge

Videre skriver Gunnar T:

E-posten ble i tillegg til Morten også sendt til hans arbeidsgiver og kollegaer i samme selskap. På toppen av det hele publiserte Sjokoservice Norge en artikkel på sine nettsider (se bloggpost).

De skriver videre at han blogger i firmaets arbeidstid, og publiserer deretter Mortens kontaktinformasjon, med både bostedadresse, telefonnummer, arbeidssted, og e-postadresser.

Da det meste av [Mortens] aktivitet på bloggsiden [anonymisert].no skjer i tidsrommet 08:00-16:00, tar vi det som en selvfølge at dette er med arbeidsgiver [anonymisert firmanavns] viten og godkjennelse iht. hans ansettelses-forhold.

Vi anser det således helt naturlig at [Mortens] også vil besvare både epost og telefonsamtaler fra de som måtte ønske å kontakte ham i samme tidsrom – mellom 08:00-16:00.

For de som måtte ønske om å kontakte [Morten] direkte, kan gjøre dette iht. følgende informasjon

Dagen etter fikk Morten følgende e-post:

Hei.

Som forening for norske Xoçai-medlemmer, har vi det siste året mottatt flere hundre sinte henvendelser fra våre medlemmer angående din blogg [anonymisert].no.

De aller fleste av våre medlemmer synes nok er nok iht. dine injurierende påstander om produktet og merkevaren Xoçai, selskapets MXI Corp. og selskapets representanter – hvor alt som har blitt skrevet på din blogg over lang tid nå er oversendt selskapets advokater i USA.

I den forbindelse har vi også på utallige oppfordringer blitt bedt om å redegjøre for din blogg og din person på våre nettsider, noe vi nå omsider har tatt til følge på bakgrunn av tilsendt informasjon.

Du kan lese mer om redegjørelsen på: http://www.sjokoservice.no

De siste ukene har vi som forening også mottatt en rekke eposter fra norske Xoçai-medlemmer, med vedlegg som følger nedenfor.

Ut fra hva vi har blitt fortalt, er denne informasjon i disse dager sendt ut til ca. 9.000 medlemmer bare i Norge, samt til alle dine arbeidskolleger i [anonymisert firmanavn].

Det er tydelig at noen har lagt ned et ikke ubetydelig arbeid ved å innhente disse opplysninger.

Hvilke personer som står bak, og hvorfor informasjon om din familie og bostedsadresse har blitt sendt ut til våre medlemmer på kryss og tvers i Norge skal ikke vi spekulere i, men i lys av den informasjon vi har mottatt regner vi med at sannsyneligheten er stor for at du kommer til å få en del henvendelser i ukene fremover fra mange norske Xoçai-medlemmer.

Med vennlig hilsen
foreningen Sjokoservice Norge

Drøyt, tenker du kanskje? Vel, du vil nok bli enda mer sjokkert når du hører at de også la ved kjørebeskrivelser for å finne huset hans, et bilde som viste hans «stamtre» (bilder og navn på Mortens foreldre, søsken og kone, med alles yrker, fødselsår og bosted oppgitt), bilde med kartutsnitt fra Google Maps som viser hans bosted, og bilde med screenshot av kontaktinformasjon fra Enhetsregisteret og Norid.

Her er min sladdede/anonymiserte kollage av vedleggene (se bloggpost)

Videre er å lese:

Viser til din epost av 23. april.

Som forening for Xoçai™-representanter i Norge, noterer vi oss at du er opptatt av at informasjonen som fremkommer på din bloggside er mest mulig riktig. Imidlertid er dette i seneste laget, da skade på merkevaren Xoçai™ allerede er et faktum på grunn av usanne og injurierende påstander.

At du har invitert til en dialog da du postet artikkelen, er helt uvesentlig, da selskapet bak merkevaren Xoçai™ i USA aldri har mottatt en slik henvendelse.

I tillegg er du så freidig at du prøver å spille ballen over til oss ved å skrive følgende: «Hvis dere kan påpeke og dokumentere hvilke påstander dere mener ikke er korrekt på min nettside så vil jeg selvfølgelig korrigere disse.»

Når det fremsettes usanne og injurierende påstander om merkevaren Xoçai, selskapet MXI Corp. og selskapets representanter – er det ikke opp til oss å motbevise dette, da det er du som ansvarshavende og redaktør for bloggsidensom må dokumentere de fremsatte injurierende påstander.

Iht. ditt redaktøransvar, har du ansvar for alt som blir offentliggjort på bloggsiden. Dette følger av straffeloven § 431, jfr. § 436 og § 10.

Som redaktør har du til enhver tid ansvar for å sikre at innholdet på bloggsiden er i samsvar med de redaksjonelle retningslinjer for slike, herunder kvalitetssikre selv eller gjennom andre at slike retningslinjer overholdes. I dette ligger det bl.a. at det ikke skal publiseres diskriminerende, ærekrenkende, usanne eller injurierende påstander eller utsagn om enkeltindivider, selskaper, medarbeidere i et selskap, produkter eller merkevare.

Likeledes er du som redaktør rettslig sett pålagt et særlig Strafferettslig ansvar, ved at du som redaktør kan trekkes til ansvar for alt publisert innhold på bloggsiden, selv om du selv ikke har skrevet eller godkjent alle innlegg (straffeloven §431).

Som redaktør er du således erstatningsrettslig ansvarlig – og de som er krenket kan forfølge saken og anlegge søksmål.

Vi ser ingen grunn til ytterligere polemikk rundt dette, da dine usanne uttalelser og injurierende påstander er oversendt selskapets advokater i USA for iverksettelse av søksmål.

Imidlertid kan opplyses; etter vi la ut informasjon om din blogg og din person på våre nettsider, får vi daglig tilbakemeldinger fra våre medlemmer.

I lukket gruppe på Facebook, foregår det i disse dager en hissig diskusjon om din blogg og person, hvor det fremsettes kreative forslag for å stanse ditt angrep på produktet Xoçai™, selskapet MXI Corp. og selskapets representanter – en gang for alle.

Xoçai™-representantene i Norge er i utgangspunktet en hyggelig og høflig gruppe voksne personer, men nå føler de fleste at nok er nok – og mange begynner å bli skikkelig grinete.

Noen av innleggene på Facebook og de eposter vi daglig mottar, er så sinte og krasse at vi må gjøre vårt ytterste for å roe gemyttene.

Vi har mottatt mange forslag; alt fra å advare mot din blogg og din person på alle sosiale medier og blogger, til å kontakte dagsaviser. Vi kan i den forbindelse se for oss overskriften: «Bloggere fremsetter usanne påstander i et kynisk spill for å tjene penger på annonser». [Morten] og bloggen [anonymisert].no vil brukes som eksempel i teksten. Noen av våre medlemmer arbeider innen media og har allerede interessenter på denne vinklingen.

Enkelte ønsker også å samle en gruppe personer for å besøke deg i Kristiansand, for å diskutere din blogg ansikt til ansikt.

Vi har selvfølgelig frarådet disse fra å gjøre dette, men det er utenfor vår kontroll.

I lys av ovennevnte, samt at saken nå ligger hos selskapets jurister, ser vi heller ingen grunn til å diskutere saken pr. telefon. Imidlertid har selvfølgelig over 9.000 norske representanter noe innflytelse på selskapet MXI Corp. i USA.

Et forslag kunne f. eks. være at du fjerner all omtale om produktet Xoçai, selskapet MXI Corp. og selskapets representanter på din blogg.

Dersom du er enig i en slik løsning vil vi fjerne det som står beskrevetom deg på våre nettsider, samt tilskrive våre 9.000 norske medlemmer om å grave ned stridsøksen.

I tillegg vil vi gjøre vårt ytterste for å påvirke vårt morselskap MXI Corp. i USA til å legge saken på is, da det ser ut til at denne leie sak har Fått sin løsning.

Vi holder oss i ro – du har utspillet.

Mvh.

Foreningen Sjokoservice Norge

Så også her. Da jeg fikk høre fra forfatterne av de to bloggpostene hva som hadde skjedd og årsaken til at de ble fjernet, ble jeg sint. Veldig sint. Jeg ba derfor forfatterne bak de to bloggpostene som Sjokoservice Norge fikk fjernet om tillatelse til å republisere disse. Det ga de meg lov til ettersom begge bloggposter var å finne i Google Cache og jeg lett kunne kopiere dem derfra. Morten ønsket likevel ikke å involveres mer da han anså seg som ferdig med saken, mens Løkkevig ikke hadde noe i mot at hans artikkel ble republisert i min blogg under hans fulle navn. Det ligger betydelig arbeid bak også hans bloggpost, og det er synd for ham at teksten hans ble borte grunnet hendelser utenfor hans kontroll.

Du finner derfor nå begge bloggpostene her:

Det er to interessante og solide artikler du absolutt bør sette av noen minutter til å lese gjennom. Her vil du lære både hvorfor denne «sunne sjokoladen» neppe er så sunn likevel, hvorfor påstander om antioksidanters helseffekt savner vitenskapelig dokumentasjon, og hvorfor nettverkssalg/MLM er pyramidespillenes litt mindre grusomme fetter – men likevel i praksis alltid tapsprosjekter som Forbrukerrådet advarer mot.

Jeg vil også oppfordre alle som har egne blogger til å kopiere innholdet i en eller begge de to bloggpostene og republisere i egen blogg.

***

mhj kom: Denne gangen har jeg gått langt i å sitere fra andre blogger, noe som er imot bloggetiske prinsipper. Men saken er særs viktig og der er mer å lese på Tjomlid blogg, så les.

***

Xocai, en sunn sjokolade? Er det helse i hver bit?

Denne artikkelen er skrevet av Espen Løkkevig og opprinnelig publisert i en annen blogg. Jeg republiserer den her som en reaksjon på at Sjokoservice Norge truet bloggens eier til å fjerne teksten fra sin blogg.

Hva står i Løkkeviks bloggpost:

Det har kommet nye typer sjokolade (Xocai) på markedet som sies å være sunnere enn de sjokoladene du får kjøpt i butikken. Denne typen sjokolade skal inneholde mye mer av antioksidanter enn ”vanlig” sjokolade, samt mange andre sunne stoffer. Er dette riktig og er det verd å bruke en formue på sunn sjokolade? Les de harde fakta her.

Produksjon av sjokolade
Sjokolade lages av kakaobønner, en av de fruktene som inneholder mest antioksidanter. Så derfor er det kanskje sunt å spise mye sjokolade. Men det må være mørk sjokolade med høyt innhold av kakao og lite innhold av sukker og andre stoffer for at det skal være litt sunnhet i dette. For å se hvordan sjokolade fremstilles kan du ta en titt på nettsiden til Nidar.

Xocai
En av de nye sjokoladene som er kommet på markedet heter Xocai (mxicorp.com) og det hevdes at den er mye sunnere enn vanlig sjokolade. Men det er vanskelig å finne ut hvorfor den skal være sunnere.

En av påstandene er at den er fremstilt på en ny patentert måte. Men de nettstedene som reklamerer for denne typen sjokolade (f.eks sjokosjokk.no) forteller ingenting om hvordan den fremstilles. Jeg har spurt flere av de som selger denne sjokoladen og fått noen svar. Men de forvirrer meg mer enn de oppklarer. De henviser til at sjokolade har blitt brukt som næring i mer enn 2 000 år, og at det er en grunn til at de fremstiller ny sunn sjokolade. Men de sier selv at de ikke bruker den fremgangsmåten som er blitt brukt i de 2 000 årene.

Kakaobønnen
Kakaobønnen er en bitter frukt som må behandles før den kan brukes i sjokolade. Derfor utviklet aztekerne en metode for å gjære kakaobønnen for å få bort noe av den bitre smaken, og tørke de slik at de kan brukes i næringsøyemed.

Xocai sier at de hopper over denne metoden for å ta vare på alle næringsstoffene. Samt at de bruker en patentert kaldpressemetode som er så hemmelig at ingenting kan fortelles om den. Ikke engang hvem som har patentet, eller hvem som lager den. Det finnes ingen informasjon om hvem det er som lager denne sjokoladen, patent nr. eller noe mer om selve fremstillingen av sjokoladen. Det eneste jeg har fått vite er at den produseres i Belgia, eller Canada? De er visst ikke helt sikre de som selger denne sjokoladen, for jeg har fått opplyst begge land som produksjonsland. Ikke alle er så hemmelighetsfulle se nettsidene til Nidar eller Kraft Foods for eksempler på hva produsentene av vanlig sjokolade forteller om sine metoder.

Varme
Selgerne av Xocai sier at kakaobønnen ikke blir varmebehandlet i deres sjokolade og at dette gjøres for å bevare mest mulig næringsstoffer. Men kakaobønnen er som sagt veldig bitter. For å gjøre den mer spiselig og for å fjerne eventuelle farlige mikroorganismer blir kakaobønnen varmebehandlet i prosessen frem til ferdig sjokolade. Når selgerne sier at de ikke gjør det er det to ting jeg stiller spørsmål ved:

  1. Hvordan fjernes farlige mikroorganismer i Xocai?
  2. Hvordan kan man lage sjokolade uten at massen blir varmet opp?

Ser man på sjokoladeprosessen ser man at det er mange steg fra kakaobønne til ferdig sjokolade. Og noe av det siste er jo å forme selve sjokoladen, dette gjøres ved at sjokoladen er flytende og helles over i former. Og for å få den flytende må man varme sjokolademassen opp. Så om de utfører såkalt kaldpressing eller ikke spiller egentlig ingen rolle, for de som lager sjokolade må varme den opp før eller siden likevel.

Sukker
Helsekakao2 no 300x274

En annen påstått helsefremmende ingrediens i denne sjokoladen er sukker! – Men sukker er jo ikke spesielt sunt. Det hevdes at i denne sjokoladen er det brukt et mye sunnere sukker. På helsekakao.no står det opplyst at man bruker krystaller fra rå sukkerrør juice, naturlig stevia (denne påstanden er i ettertid fjernet fra nettsiden. Se utklipp til høyre hvordan nettsiden så ut opprinnelig) og krystallinsk fruktose.

Krystaller fra rå sukkerrør juice er helt vanlig rå sukker, sagt på en fancy måte. Ikke noe sunnere enn vanlig uraffinert sukker. Faktisk så er det helt vanlig sukker.

Naturlig stevia er en plante som inneholder 300 ganger mer søtstoff enn vanlig sukker. I følge Mattilsynet er det ikke lov til å bruke dette sukkeret i Norge, grunnet helsefare!!

Krystallinsk fruktose, det er det ingenting som heter, men fruktose i fast form kalles druesukker, og er heller ingen form for helsebringende sukker. I følge hjemmesiden til MXi i USA, har de ikke lov til å kalle sukkeret for noe annet enn sukker. Dette fordi det ikke er noe annet enn helt vanlig sukker. Ikke noe vidundermiddel der altså.

Antioksidanter
At antioksidanter er viktig er det ingen tvil om. Men det er ingen forskning som sier at du blir friskere jo mer antioksidanter du får i deg. (Se her hva Helsedirektoratet sier om antioksidanter). De forskjellige hjemmesidene som selger Xocai viser til en mengde forskning ang. antioksidanter. Eksempelvis fra forskning.no. Studiene man viser til er forskning på antioksidanter og sjokolade generelt, ikke denne ene typen sjokolade spesielt. Studiene konkluderer heller ikke med at det er sunnere å spise sjokolade enn for eksempel frukt og grønnsaker [1], [2].

Faktisk sies det i nevnte studier at det er riktig at det finnes sunne stoffer i kakaobønnen, men man blir feit av å spise sjokolade, så å markedsføre dette som slankesjokolade er skikkelig skivebom.

Det hevdes også at for å få like mye antioksidanter som det er i denne sjokoladen, må du spise enorme mengder med frukt eller grønnsaker. Ser man imidlertid på en Bocca sjokolade kan man lese at den inneholder 3 millimol pr 100 gram antioksidanter. Og overfører man det til en 6 grams sjokolade fra Xocai, inneholder den 0,18 millimol antioksidanter. Så kan man se på antioksidantlisten utarbeidet av professor Rune Blomhoff ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Listen viser at denne ene sjokoladebiten inneholder like mye antioksidanter som 10 druer!

Selgerne av Xocai har også funnet ut hva dagsbehovet ditt er av antioksidanter, og det er tilfeldigvis det samme som innholdet i 3 sjokoladebiter fra Xocai. Jeg har ikke funnet noe annet sted som sier noe om hvor mye antioksidanter du trenger hver dag. Bortsett fra hos de som selger denne sjokoladen da, men de vil jo ikke si noe om hvordan de har funnet ut det. Til sammenligning så sier Olympiatoppen at det ikke finnes entydig forskning som viser at det gir en helsegevinst å ta ekstra antioksidanter.

Helseeffekter
Så langt er det påvist at denne sjokoladen ikke inneholder noe som er mer sunt enn det som finnes i andre sjokolader, kjøpt i hvilken som helst butikk. Xocai prøver ved hjelp av massiv markedsføring, flotte bilder, fancy forskning og udokumenterte påstander å påvirke mennesker til å tro at dette er et vidundermiddel. Noe det ikke er. Er du fremdeles ikke overbevist om at dette er sjokolade akkurat som alle andre, så har jeg sett på næringsinnholdet og ingrediensene i denne sjokoladen, og på ”vanlig” sjokolade. Innhold av energi, protein, karbohydrat, fett, fiber og fyllstoffer er tilnærmet likt for samtlige sjokolader jeg har funnet som har minst 70 % innhold av kakao. Den er til og med merket med advarsel til allergikere på akkurat samme måte som ”vanlige” sjokolader. Altså at den kan inneholde melk, spor av nøtter og hvete.

Fremdeles ikke noe vidundermiddel å spore. De har riktignok brukt både acaibær og blåbær for å øke (?) mengden av antioksidanter i sjokoladen. Som det tidligere er skrevet om på 10min.no så er det svært tvilsomt om dette gir noen helseeffekt. Innholdet av acaibær i pulverform uansett mindre enn 3 %, og innholdet av blåbær er mindre enn 1 %.

Markedsføring
Markedsføringen av denne sjokoladen går gjennom en pyramideformet organisasjon som kalles nettverksmarkedsføring. Kort fortalt går det ut på at en person verver venner og kjente inn i pyramiden, og han på toppen tjener grovt på det alle nedover i pyramiden legger igjen av penger på dyre abonnentsløsninger som er veien å gå for å få kjøpe denne påståtte helsesjokoladen. De som driver med dette har også fine og flotte hjemmesider, de holder kurs, foredrag og møter om produktet og hvordan du skal overbevise venner og kjente om at dette er det vidunderproduktet de hevder det er. De kan vise til masse artikler i forskningsforum, mange brukeruttalelser, og generelt bare positiv omtale av produktet. Men de kan ikke dokumentere en eneste påstand, i alle fall ikke slik loven krever. Som er gjennom vitenskaplige studier og tester.

Det er flere ting de ”glemmer” å nevne. For eksempel at denne sjokoladen ikke er lov å selge i Norge. I følge Mattilsynet er det ikke lov å selge produkter som inneholder stevia. Påstandene fremsatt i markedsføringen bryter også Legemiddellovens § 20 som sier: “Det er forbudt i reklame (…) direkte eller indirekte, å gi uttrykk for at stoff (…) som ikke er legemiddel anbefales som middel til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr.” I en e-post fra en rådgiver i Legemiddelverket bekreftes det at påstandene på nettsiden er i strid med Legemiddelloven.

Markedsføringsloven brytes også. §13 sier; “Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.”

Kostnader
Denne sjokoladen er utrolig dyr. I butikken koster en Premium sjokolade fra Freia ca 20 kr. Det er for en plate på 100 gram. Xocai koster ca kr 10,- for en plate på 6 gram. Det er en forskjell på 830 % !! ( 20kr /100=0,2 kr pr gram, 10kr/6=1,67 kr pr gram, 1,67/0,2=8,35). Ettersom en bit koster kr 10,- vil det koste deg kr 30,- pr dag eller kr 900,- pr måned. De som pusher denne sjokoladen mener altså at det er en god ide å bruke 900 kroner pr. måned på sjokolade. Hver eneste måned hele året.

Konklusjon
Min konklusjon er at dette ikke er noe annet enn en helt vanlig ordinær sjokolade. Dog produsert på en hemmelig mystisk måte, og inneholder forbudte og potensielt farlige stoffer. Den er grovt overpriset, har ingen positiv dokumentert effekt på helsen, er laget kun for å tjene penger på godtroende kunder og har absolutt overhodet ingen legende, slankende, forbedrende eller ytelsesøkende effekt. Markedsføringen bryter flere Norske lover, i tillegg til flere europeiske.

Dette er en utspekulert og slem måte å selge et produkt på. Ved å love helbredende virkninger kan mennesker med alvorlig sykdommer tro at å kjøpe, og spise, denne sjokoladen vil de bli friske. Og dermed kan noen kanskje slutte med livsviktige medisiner til fordel for denne sjokoladen. Vil noen virkelig ha et liv på samvittigheten for noen få kroners skyld?!

Men, er du glad i sjokolade. Og spiser det av den grunn sjokolade er laget for; nytelsens skyld. Ja da synes jeg du skal gå i butikken og kjøpe akkurat den sjokoladen du liker aller best. Ikke abonner på noe lureri en tante kommer og skal prakke på deg. Kjøp noe du vet hva er, som er nøye kontrollert, og som du kan spise når du vil. Ikke fordi du må, men fordi du har lyst. Sjokolade gjør deg ikke friskere, raskere eller til ett bedre menneske, men fy så godt det er……


Det er også verdt å ta en titt på denne nettsiden. Her kan man lese om hvordan bakmennene bak MXI vert innvolvert i flere konkurser og rettssaker fra tidligere MLM selskap, flere av dem med svært lignende produkter som MXi.

Her kan man lese historien til en tidligere distributør: Why I quit Xocai. Kan du gjøre det bedre enn ham? Les også The great chocolate rip-off. På denne nettsiden kan man lese om hvordan selskapet selv forklarer for sine deltakere at det nærmest er et pyramidespill.

Forbrukerombudet advarer mot produktet og sier at opplegget ligner pyramidesalg. Jeg minner med det samme om at den dokumenterte sjansen for å tape penger i et MLM konsept er 99,95 % for dem som deltar.

Oppdatert 26.11.2010: Ang. innholdet av stevia så gjelder dette et produkt fra MXi som ikke markedsføres i Norge.

Oppdatert 26.06.2012: Stevia ser nå ut til å bli godkjent av Mattilsynet likevel og kan nok snart selges lovlig også i Norge

mhj kom: Stevia er lovlig i bruk!

Etter at denne teksten ble skrevet har også antioksidanter og måleverdien ORAC blitt ytterligere svekket som indikator på en matvares helseeffekt. Les gjerne denne nye bloggposten. Når den nye EU-forordningen trer i kraft 14. desember 2012 vil det være ulovlig å markedsføre Xocai-sjokoladen med de påstander som brukes i dag.

***

Media-responsen 26 juni – 27 juni 2012:

Som nevnt tok det ikke lange tiden før en journalist fra Fredrikstad blad meldt sin interesse for saken:

Les artikkelen her

NRK kom med sin artikkel «Fikk trusler etter kritisk artikkel om «helsesjokolade»»:

To bloggere mener de har blitt truet og sjikanert etter å ha vært skeptiske til sjokoladen Xocai. Produktet lover en gunstig helseeffekt, men bloggerne fikk mye å gape over da de luftet sjokoladekritikken.

Les hele artikkelen her

Fedrelandsvennen 27 juni 2012:

Jeg synes blogginnleggene var bra. Dette er informasjon som burde ligge ute på internett, og derfor har jeg gjengitt «Mortens» innlegg på min egen blogg. Når noen reagerer med trusler på denne måten må vi vise at det ikke aksepteres. Da jeg la ut blogginnlegget mitt håpte jeg at det ville eksplodere i ansiktet på dem, forteller Gunnar Tjomlid til Fædrelandsvennen.

Eksploderte på nett

Og det var nettopp det som skjedde. I løpet av 12 timer ble blogginnlegget hans vist 25.000 ganger og delt 6000 ganger på Facebook, opplyser Tjomlid. I noen timer lå bloggen nede på grunn av all pågangen. Både Fredrikstad Blad, NRK, TV2 og Dagbladet har vist interesse for saken.

*

… og det havnet etter kort tid på wikipedia også!

Nei ganske så riktig – dette er uakseptablet og sjokoladen de selger – vel som sagt det kommer ikke til å se pent ut når det kommer på blogg!!!

(… bare en unnskyldning til Gunner for altfor mye sitater fra bloggen hans…)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s