Irritabel tarm på TV2 GMN 26 april 2012: Sliter du med oppblåst mage?

«Tarmekspertene» fra Lovisenberg var i TV2 studio for å snakke om «irritabel tarm» og matvarer som ofte gir oppblåst mage.

Mange har en følsom mage og reagerer lettere på matvarer enn andre. Selv om du sliter med magen er det ikke dermed gitt at du har magesykdommer. Oppblåst mage eller forstoppelse kan skyldes en kranglete mage. «Irritabel tarm» er ofte en diagnose man får når legene ikke finner tegn til andre magesykdommer, sier overlege Arne Røseth ved LDS til TV2. –Det er ikke alltid det skal så mye til for at magen blir bedre. Noen små justeringer i kostholdet kan ha stor innvirkning på magen, sier klinisk ernæringsfysiolog Torunn Knudsen.

Her forteller overlege Røseth at han begynner å mislike ordet irritabel tarm og at det er blitt som en sekkediagnose. Han sier at mye kan skjule seg under denne diffuse diagnosen. Han forteller også en del interessante ting som at de på LDS hittil i år har avdekket cøliaki på seks til syv pasienter der hvor blodprøvene var normale, noe som kan gjøre oss en smule betenkt!

På Lovisenberg sine hjemmesider kan vi finne denne artikkelen:

Har du mye magetrøbbel kan det være lurt å gå til lege først for å utelukke at du har en magesykdom, deretter kan man teste ut diverse matvarer.

Mat som gjærer i tarmen

I innslaget på God morgen Norge forklarer Torunn Knudsen om «FODMAP». Dette er en liste utarbeidet av den australske kliniske ernæringsfysiologen Sue Shepherd, som viser hva slags mat som ofte gjærer i tarmen.

– Når matvarene ikke blir tatt godt nok opp i tynntarmen gjærer det, og man får ofte luftsmerter, forklarer Torunn Knudsen.

– Veldig søte frukter og honning inneholder mye fruktose. Det kan være en utfordring for tarmen. Vanlig sukker derimot tas lettere opp i tarmen. Eksempler på mat som kan gjøre magen kranglete er: Eplejuice (veldig konsentrert, inneholder mye fruktose og sorbitol), honning, pære, mango, vannmelon, kålgrønnsaker, brokkoli, belgfrukter, bønner og linser. I tillegg kan melkeprodukter med mye melkesukker være vanskelig for magen.

– Hvete kan også være vanskelige å fordøye, selv om man ikke har cøliaki. Da er det lurer å velge andre kornprodukter som for eksempel spelt eller havre. Mat som kan være lettere for magen å fordøye er: blåbær, bringebær, jordbær, banan, honningmelon og rotfrukter.

Innslaget kan du se på Ytube her – Anbefalt:

Kommentar:

I innslaget fremkommer det en del nyttig informasjon. Samtidig må jeg nok påpeke at det er en del ting på ja-fatet som ikke er ME-mat likevel på grunn av matintoleransene, samt mulig ubalanse i tarmfloraen. Når det gjelder brokkoli kan denne tåles bedre dersom en bare spiser duskene og ikke stilken og kokt. Rå grønnsaker har lite å gjøre i en ME-mage. Salt er for øvrig ikke ett problem ved ME, siden de fleste av oss har normalt til lavt blodtrykk og elektrolytt-lekkasjer.

Når det gjelder ME så er og blir kosthold vanskelig. For andre med mage/tarm og fordøyelses problematikk er nok valgmulighetene litt større.

Les mer:

Med fokus på matintoleranse/matoverfølsomhet og fordøyelsesproblemer – ett paradigmeskifte?

Matintoleranse knyttes til mange plager

Vit mer om: Rollen av mastceller i forsvaret mot patogener

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s