Norsk pasientskadeerstatning (Npe) har mottatt minst 12 krav om erstatning fra pasienter som har fått ME etter vaksinering mot svineinfluensa – og flere kommer

Avisa Fædrelandsvennen følger opp med en ny reportasje 8 mars 2012 om allerede innmeldte tilfeller av ME etter svineinfluensavaksinen. Norsk Pasientskadeerstatning har mottatt 122 erstatningskrav og 12 av disse er utvikling av sykdommen ME etter vaksinering.

Professor i nevrologi ved Haukeland sykehus, Harald Nyland, som er en av Norges fremste eksperter på utmattelsessyndrom, mener Kerlevsen kan være spydspissen for å få gjennomslag for at influensavaksinen har ført til ME. Årsaken er at symptomene sammen med sammenfall i tid, i følge Nyland nærmest gjør det umulig å avvise at vaksinen har ført til ME.

Fram til nå har tre pasienter fått medhold i erstatningskrav etter å ha fått narkolepsi av vaksinen, og flere vil trolig komme etter. Nå er det mye som tyder på at ME seiler opp som den neste, alvorlige bivirkningen av vaksinen.

Npe har fått til sammen 122 erstatningskrav for bivirkninger etter vaksinen. Av disse er altså 12 krav etter utbrudd av ME.

Geografisk fordeler sakene seg slik:

1 fra Vest-Agder

3 fra Buskerud,

2 fra Hordaland,

2 fra Nord-Trøndelag,

2 fra Rogaland,

1 fra Troms

1 fra Østfold.

Tre av disse sakene gjelder ungdom under 18 år, resten gjelder voksne. Pasienten fra Vest-Agder er en voksen, opplyser Øydis Ulrikke Castberg, kommunikasjonssjef i Norsk pasientskadeerstatning.

Professor Nyland forteller at et av tilfellene er en 14 år gammel jente.

Avslag

Det er allerede gitt avslag i en av sakene fra Buskerud, Nord-Trøndelag og Rogaland. De øvrige sakene er under behandling.

Erstatningskravet fra Eiliv Kerlevsen er imidlertid ennå ikke sendt, og vil dermed komme på toppen av disse. Og da fvn.no i går publiserte saken om Kerlevsen, tok Tone Pedersen fra Eidsvoll kontakt.

– Jeg tok vaksinen 9. november 2009, og begynte å føle meg trøtt allerede samme kveld. I løpet av de neste fire-seks ukene ble jeg fullstendig tappet for energi, og har siden levd slik, sier Pedersen.

Hun sendte sitt krav til Npe for bare et par dager siden, så den er heller ikke registrert ennå.

På Haukeland sykehus har de konstatert at jeg nå har fire autoimmune sykdommer som ikke har brutt ut, men kan komme når som helst. Dette er nevrologiske sykdommer, i likhet med ME, jeg ikke hadde før jeg fikk vaksinen, sier Pedersen.

***

Dagens Medisin 17 februar 2012: Rapporterer ME etter svineinfluenasvaksinen:

– Fra leger er det nå meldt et lite antall tilfeller av ME som følge av vaksinasjon, sier medisinsk fagdirektør i Statens Legemiddelverk, Steinar Madsen til Dagens Medisin.

*

Tidligere innlegg Avisa Fædrelandsvennen 8 mars 2012: Fikk ME av influensavaksine

*****

7 kommentarer om “Norsk pasientskadeerstatning (Npe) har mottatt minst 12 krav om erstatning fra pasienter som har fått ME etter vaksinering mot svineinfluensa – og flere kommer

  1. Gunhild Isachsen

    Hei, jeg er så glad for denne bloggen. Den passer for meg med autoimmun arvelig pernisiøs anemi. Ifølge statistikken skal det være 6350 mennesker i Norge med denne diagnosen, men jeg finner bare meg selv. Helsedirektoratets svartelefon for sjeldne tilstander har aldri hatt noen henvendelse om p.anemi.!!!

    Nå ser jeg på denne bloggen at det er noe som heter Norsk Immunsviktforening. Kanskje den er for meg (?)
    Kvinner med uoppdaget p. anemi kan ikke gjøre forebyggende tiltak mot autisme (se Could it be B12? av Sally Pacolok og Jeffrey Stuart)
    Gunhild

    1. Heia Gunhild og velkommen til bloggs😀

      Ååå så det finnes ingen interresseorganisasjon for mennesker med PA? Ikke samlingssted, som forum eller lignende? Om noen vet så si i fra😉

      Innemellom ser jeg at det på ME forum diskuteres PA, så det er vel overlappende symptomer.

      Du sier her:
      GRAVIDE kvinner med uoppdaget autoimmun p. anemi kan ikke gjøre forebyggende tiltak for å hindre at de føder autistiske barn, med andre ord: de kan ikke få anvendt ny forskning fordi det ikke finnes noen screeningsystemer for p. anemi i Norge og ikke nok kunnskap.

      Dette høres interessant ut. Kan skjekke opp referansen din der for jeg har ikke nok kunnskap.

      Kanskje denne bloggeren kan være til hjelp? Hun har mye kunnskap om sjeldne sykdomstilstander: http://myhreperspektiver.blogg.no/

      Uansett så hjelper det å snakke og dele erfaringer med folk som har samme lidelse – mye god terapi i det!
      😉

  2. Gunhild Isachsen

    Korreksjon: GRAVIDE kvinner med uoppdaget autoimmun p. anemi kan ikke gjøre forebyggende tiltak for å hindre at de føder autistiske barn, med andre ord: de kan ikke få anvendt ny forskning fordi det ikke finnes noen screeningsystemer for p. anemi i Norge og ikke nok kunnskap.
    Gunhild

    1. Heia CAT😀

      Takker for klæm! Ja måtte i Budda-trening på sofaen i litt lang tid, så nu håper æ at æ slipper det på en stund. Ja så twitter-oppdateringen din der. Vinterferien var stille, minstemann var bortreist og brukerstøtte på jobb, så mye deilig alenetid. Liksågreit – klarte ikke følge samtaler uansett.. jaja..

      Ja har vært på Strømmen og sett på nye kontorene, tatt nye blodprøver og mayers. Trur det var prøver av T-cellene, så får vi se om kordan det står til. Resten husker æ ikke…. hehe bedre lykke neste gang…
      😀 Stoor klæm

      1. Godt du vet å ta vare på deg selv når brukerstøtta er uttafor rekkevidde. Ja… jeg har vært på strømmen jeg også nå og det var så vondt å se våre snille omsorgsfulle doktorer i triste små lokaler, trangt om plassen og så tomt liksom. Jeg syns dem fortjener så mye mye bedre arbeidsvilkår men begge to var så blide og koselige at det smitta over på meg og jeg var glad når jeg reiste hjemover igjen alikevel. Dem gjør alt dem kan for å hjelpe oss videre og det føles godt🙂 God klem til deg med ønsker om en deilig helg !

  3. Tilbaketråkk: Fugleinfluensavirus funnet i vaksiner? Vent litt, ikke så fort… | unfiltered perception

Legg igjen en kommentar

