ME-Syke Maria Gjerpe på TV2 God Morgen Norge 21 oktober 2011

– Å ikke strekke til som mamma har vært vondt. Men innerst inne vet jeg at jeg har vært verdens beste mamma siden jeg alltid har gjort 100 % av det jeg har kunnet for datteren min.

Maria Gjerpe har hatt ME siden hun var 16 år gammel, og hun fikk trolig sykdommen i tilknytning til kyssesyken.

Fra å være best i klassen raste alt. Frem til hun ble voksen har hun hatt et svingende sykdomsforløp.

– Noen perioder har vært bra, andre perioder har jeg vært veldig dårlig og ligget i mørke rom. Kostholdsomlegging og antibotika forklarer trolig hvorfor noen av periodene har vært bedre enn andre.

Heltinne

Maria bor alene med datteren på 13 år. Hun lever med sykdommen og prøver å stå på bena. Hun kjemper seg frem, og hun legger ikke skjul på at det er sårt å være mamma med ME.

– Det har vært tøft for henne å ha en mamma som aldri har klart det samme som andre mammaer. Da jeg fikk diagnosen for tre år siden reagerte datteren min med lettelse. Hun lurte på hvorfor jeg ikke hadde sagt at jeg var syk og at det var det som var galt. Barn merker jo at ting er annerledes, forteller Maria til God morgen Norge.

Les resten av artikkelen i God Morgen Norge her

Se opptaket av Maria på God Morgen Norge på Ytube (Takk Norefall!!)

*****

Legg igjen en kommentar

