Æ får frysninger – det her e bare så vanvittig helt utrolig bra!

Æ e helt satt ut, vi har funnet vårres skattekammer av en ordtryller og budbringer av de store…. æ tar mæ på hjertet og det fylles av en enorm kjærlighet til en mann æ ikke engang har møtt. Æ e overvælma av en dyp takknæmmelighet som gir frysninger og æ kjenner harmonien og energien flyter rundt. Ja æ har akkurat lest siste bloggpost av Jørgen Jelstad…..

Jørgen Jelstads blogg – De Bortgjemte

Æ vet at det sikkert er mange i ME-gjengen som allerde har lest bloggposten, men her er ett utdrag:

I morgen tidlig drar jeg til Ottawa og den største internasjonale ME-konferansen i verden. Den avholdes kun hvert annet år, og forrige gang var i Reno i Nevada i USA i mars 2009. Da hadde jeg nettopp bestemt meg for å skrive bok, og jeg husker godt avreisedagen på Gardermoen. VGs forside skrek imot meg at “ME var flått”, og den 23 år gamle gutten på fronten hadde i lange perioder vært sengeliggende med symptomer som muskel- og leddsmerter, svimmelhet, hjertebank og ekstrem tretthet. Det norske helsevesenet ga han feilaktig diagnosen ME, og det fikk konsekvenser.

– Jeg ble mer eller mindre gitt opp og fikk tilbud om lykkepiller og psykiatrisk behandling, sa han til VG.

Hva har oppskriften vært og hvor kommer den fra, hvem er kokkene, hvor er krydderet kjøpt og hva smaker suppa til slutt når alle ingrediensene er blandet sammen? Og siden suppa åpenbart ikke smakte godt for mange av pasientene og deres pårørende, måtte jeg forsøke å lokalisere den berømte lille kiloen med pepper.

Før Reno hadde jeg riktignok begynt å lese meg opp gjennom bøker og forskningsdatabaser, men det meste var nytt. Begrepene fløt. Alt sprikte. Hver gang jeg følte jeg kom litt nærmere en forståelse, kilte jeg meg fast i nye spørsmål.

Nå, to og et halvt år senere, er boken i mål. Jeg feirer med å dra tilbake til fremtiden – verdens største forskningskonferanse om ME. Vi hørs fra Ottawa!

Les hele bloggposten «Tilbake til fremtiden» til Jørgen her

** ♥♥♥ **

2 kommentarer om “Æ får frysninger – det her e bare så vanvittig helt utrolig bra!

  1. Selv om jeg har problemer med lange blogg poster, leser jeg med stor interesse det den mannen skriver. Vi ME pasienter har lenge ønsket oss en slik person som Jelstad. Helt siden jeg så intervjuet fra boklanseringen 12. mai, har jeg vært overbevist om at den mannen kan snu holdninger. Han er dyktig og gir håp!

    1. 😀 ja måtte bare ut med det hele – han kan føre gullpenna spørr du mæ…

      jepp vårres skattekammer…

      enig med det du sier – han kan bli en vesentlig brikke i holdningsendringer – håpet e bare sprengende🙂

      haha må jo innrømme at æ ikke har klart å lese bok på lenge, så ja… gliser av utfordringen der…. og ikke vil æ lese andres meninger før æ e ferdig med boka og lagt mæ opp en mening – vel på det faglige…. utrolig spent ka han har ført i penna ja og plukka opp av historier oxo…

      æ e en raring – ser ikke trailere på filmer engang – det e som å amputere spenninga.. men hørte nu at fast 5 e ute på dvd – hadde en kjæmpesur minstemann her fordi æ nekta å se på nåkka på dataen… uuuuåååå. Fikk jo ikke sett på kino, så nu e det noen filmer som venter hehe… ja det va jo nåkka helt annet tema…

      prater i søvne😛

      natta – natti til dæ oxo *klæms*

Legg igjen en kommentar

