Intervju med Maria Gjerpe om kronisk syke og langtidssykdom – Helselobbyisme

Bloggeren Maria Gjerpe er en ekte helseforkjemper for kronikere og langtidssyke. I ett intervju av Elisabeth Swensen publisert i Tidsskrift for den norske legeforeningen med overskrift «Offer? Unnasluntrer? Heltinne?» kan vi blant annet lese Maria sier: – Jeg liker bedre å snakke om tilfriskningskompetanse. Samfunnet vårt har mange utstøtingsmekanismer for dem som ikke passer inn i ferdigsnekrede kategorier eller klarer å yte ett hundre prosent hele tiden. Mestringsbegrepet skaper hierarkier av flinke og ikke så flinke pasienter, som om det er villet når noen faktisk er for syke til å fungere. Jeg later ikke som om jeg er syk! Tror du jeg som eneforsørger frivillig gikk ned fra 1 million til 290 000 kroner i årslønn?

Maria Gjerpe er utdannet lege, vært langtidssyk med kronisk lidelse, men er godt på bedringens vei 😀

Jeg er lege, sa hun

– Du har markert deg mer som entreprenør i sosiale medier og pasient enn som lege. Identifiserer du deg som en del av legekollegiet?

– Det har vært en reise. I mange år var jeg krenket av leger og sint. Jeg hadde så mange dårlige erfaringer, og opplevde legelauget som lite ydmykt med tanke på det man faktisk ikke vet. Selv er jeg analytisk anlagt, nysgjerrig og alltid på leting etter ny kunnskap. For meg er det en selvfølge at kunnskapsgrunnlaget hele tiden endrer seg, og at det må få konsekvenser for hvordan leger møter pasienter med symptomer som ikke passer inn i eksisterende forklaringer. Måten jeg ble møtt på som «kronisk syk», gjorde meg til mer pasient og mindre lege. Men ja, jeg oppfatter meg som lege. Etter hvert som jeg ble friskere, tok jeg på meg legefrakken igjen. Det er den jeg har på i dag, selv om jeg altså har mye pasienterfaring. Det er denne frakken som gjør at jeg kan balansere og unngå å polarisere og spissformulere meg.

Les hele intervjuet med Maria her

***

Bloggposten med samme navn skriver Maria mer om dette intervjuet med innledning: Langtidssyke er en gruppe mennesker som møter mange fordommer og som kan trigge svært ulike følelser og tanker hos andre. Langtidssyke blir ofte dyttet inn i en av tre bokser:

A. Du er lat eller unnasluntrer. Du er på ferie og egentlig ikke syk.
B. Du er ikke annet enn din sykdom eller din diagnose. For slikt får en raskt et «offerstempel».
C. Du er en helt som kravler deg på beina, tross alle odds, og mot alle vinder, du er et forbilde alle skal leve opp til. Itno´knussel! En helt – og slikt vil gamle Norge ha!

Les bloggposten på Marias Metode her

*****

2 kommentarer om “Intervju med Maria Gjerpe om kronisk syke og langtidssykdom – Helselobbyisme

    1. Velbekomme Maria😀

      Lykke til videre med jepp! alle de gode prosjektene som setter søkelys og forhåpentlig noen holdningsendringer. og systemendring…..

      *klæms*

Legg igjen en kommentar

