Gå ikke glipp av Maria’s Maleri og Kunstutstilling – dørene åpner torsdag 26 mai kl 18

Maria Gjerpe som har bloggen Marias Metode skal stille ut noen av maleriene sine. Hun har i ett år har vært elev hos den anerkjente kunstner og dyktige pedagog, Markus Brendmo.

Utstillingen har navnet «X»

Maleri X av Maria Gjerpe

«Her vil du finne abstrakte malerier med elementer du tror du gjenkjenner. Jeg håper du vil få lyst til å lukte på dem og røre ved dem. De et tredimensjonale. Jeg har valgt ut “X” til å representere hovedtanken min.»

Hva er nå dette med “X”?
Det er ikke tilfeldig at utstillingen heter “X”, selvsagt.

Vi snakker ofte om en “X-factor”. Det lille ekstra. Det uvanlige. Det som en ikke helt kan sette fingeren på.
X er kortversjonen av “forhenværende – det som har vært”.
X er brukt som et symbol for det ukjente.
X er felleskromosomet som både menn og kvinner har og som binder oss mennesker sammen.

Da jeg gikk fra å være lege i jobb til langtidssyk med en sykdom omspunnet av stigma og synsing, framfor forskning og fakta,  gjorde jeg en mental, og fysisk reise. Reisen ble interessant. For en stund gikk jeg ut av legerollen og rendyrket medmenneskerollen. Jeg er takknemlig for at jeg har evner til å se og utrykke. Mye av hva jeg skriver er ikke “mitt indre”, men hva jeg ser “foregår i min neste”. At det er “min neste sitt”, ser jeg på gjenkjennelsen i kommentarfeltet. Jeg kunne velge å la andre definere meg ut fra hva de “synes” eller “tror” eller “har teorier om”. Eller ikke.

Noe av det viktigste jeg har lært er at det er noe som binder oss mennesker sammen i behovene vi har.
Det vil si, jeg visste dette fra før, men jeg var ikke klar over hvor langt vi var kommet fra hverandre.
I alle ordene. I alle merkelappene. I alle boksene.

Først og fremst oppdaget jeg at jeg definitivt ikke lenger kunne delta slik jeg ønsket i arbeidslivet.
Et menneske er ikke lykkelig uten en funksjon, jeg måtte lage min egen.

Hva: “X”  Maria Gjerpe sin debututstillingen.

Hvor: Schweigaardsgate 88, Oslo

Når: 26 mai – 30 mai  2011

Fæst: 26 mai kl 18-20, eller noe

De øvrige dager: 12-18
Hvordan: Bil, gå, buss 37 eller 32.

Les hele innlegget på bloggen til Maria her

Lykke til Maria😀

**😀 **

– Maria har mer på trappene –

I Marias innlegg “Arbeid og helse – film og folk, 20 mai 2011” kan vi lese Maria skriver at:

Da jeg mottok støtte fra Fritt Ord kikket jeg på de andre mottagerne og oppdaget Anna Tostrup Worsley. Det så ut til at vi hadde like tanker om mangt. Etter å ha lest hennes bok «Kronisk» fant vi ut at vi skulle forene krefter i en eller annen sak en eller annen gang. Nå har Anna og jeg startet et samarbeid med Norsk Revmatikerforbund, som har en FB-side om du vil se. NRF er også en dyktig pasientorganisasjon som får gjort mye. Jeg er opptatt av at aktører med sammenfallende interesser samarbeider.

Dokumentarfilm lages!
Gullveig AS lager en dokumentarfilm som skal handle om kronikere og arbeid. Forberedelsene som Revmatikerforbundet, Anna og jeg arbeider oss gjennom fram mot konferansen blir en hovedhistorie i filmen. I tillegg er teamet på jakt etter andre historier som setter nytt lys på velferdssystemet vårt.

Kanskje er det din historie dokumentaristene søker?

Les mer på Marias Metode og finn ut om det er deg hun er på jakt etter!

Da ønsker jeg Maria Lykke til med spennende prosjekter og opplevelser i tiden fremover😉


2 kommentarer om “Gå ikke glipp av Maria’s Maleri og Kunstutstilling – dørene åpner torsdag 26 mai kl 18

  1. 😀 Velbekomme Maria!

    Der er jo spennende tider og prosjekter er givende..

    Håper mange dukker opp på utstillingen din, du har ett fint og spennende kunstuttrykk og jeg liker «energikraften/auraen» din – du har forøvrig kommet langt!
    😉

Legg igjen en kommentar

